Staatssecretaris van onderwijs
Yeah Right! Alsof het daar aan ligt. En het Laks zit er in hetzelfde artikel ook flink naast. Leerlingen die examen doen hebben cognitief voldoende niveau. Ze zijn echt niet dom en kunnen goed leren. Het probleem is dat zij (studie)vaardigheden ontberen. Op de hogescholen en universiteiten moeten ze bijvoorbeeld zelf hun werk plannen over een langere periode. Op de middelbare school vertelt de docent elke les weer wat er gedaan moet worden. Ook het studiehuis heeft daar niets wezenlijks aan veranderd
Ook is het vervolgonderwijs vaak al veel meer competentiegericht. Dat is niet voor niets, de toekomstige werkgevers vragen daar om. Het sluit echter totaal niet aan bij het huidige middelbaar onderwijs. Samenwerken, presenteren, organiseren, plannen, organiseren, … het komt op de middelbare school niet of nauwelijks aan bod.
Laat de staatsecretaris eens navraag doen bij de vorige minister. Maria van der Hoeven had aardig in de gaten hoe het werkte. Ook van Ronald Plassterk verwacht ik dat hij het snapt. Zou er overleg geweest zijn voor dat deze proefbalon de lucht in werd gelaten?