De veilige school
Twee jaar geleden is men bij mij op school een onderzoek gestart naar veiligheid. Ik was waarnemend deelschoolleider toen het verzoek binnenkwam. Het leek mij wel wat, dus… Vlak voor de meivakantie zijn de laatste enquettes afgenomen bij de leerlingen. Ik ben benieuwd. Onze school fungeert in het onderzoek als controle school. Een vernieuwend onderwijsconcept zonder interventie (wij) tegenover een vernieuwend onderwijsconcept mét interventie van het ministerie. Op die school heeft een programma gedraaid waarbij de leerlingen leskregen in conflicthantering. Ik weet er niet veel meer vanaf, het interesseert mij ook niet zoveel.
Wel ben ik heel nieuwsgierig naar de conclusie van het onderzoek. Ik vermoed dat onze leerlingen zich behoorlijk veilig voelen op school. Met name verwacht ik dat ze zich veilig voelen bij de docenten en in de ruimtes waar wij werken met het vernieuwende onderwijsconcept. Ik ben zeer benieuwd of interventie daar iets aan kan toevoegen. Ik denk van niet, en ik hoop dat ik gelijk heb. Het is één van de meetbare voordelen van het nieuwe concept.
De Purmerendse ScholenGroep (PSG) waar mijn school onder valt, heeft moeite de zegeningen van het nieuwe onderwijsconcept te tellen. Ik merk daar in ieder geval weinig van. Ze zijn haast verbaasd als we van de onderwijsinspectie een pluim krijgen. ‘De parel van de PSG’ zijn we volgens de inspecteur. Als we iets meer steun en medewerking zouden krijgen valt er nog heel veel meer uit te halen. Ik weet hoe het moet, en ik kan het ook. Maar zelfs in de rol van waarnemend deelschoolleider kon ik de bestuurders niet overtuigen er werk van te maken. Frustrerend.