Regeerakkoord onderwijs (2)

Waarom zelf het regeerakkoord samenvatten als anderen dat al hebben gedaan. Op de website van de VO-raad tekst en uitleg, inclusief opsomming van de belangrijkste punten uit de onderwijsparagraaf. De grote vraag blijft: HOE gaat de regering er vorm aan geven? En met welke middelen? Het ambitieniveau is hoog, maar investeringen blijven achterwege.

Hoe ziet het overheidsbeleid er de komende vier jaar uit als het aan dit kabinet ligt? Allereerst valt op dat er netto wordt bezuinigd op het voortgezet onderwijs. Ondanks de bewering van Rutte dat er wordt geïnvesteerd in onderwijs, laten berekeningen toch echt andere voornemens zien. In totaal tellen wij €165 miljoen aan investeringen in het voortgezet onderwijs, tegenover maar liefst €337 miljoen aan bezuinigingen. Een netto bezuiniging van ongeveer €170 miljoen dus.

De tekst van het regeerakkoord in bullets

  • “De basis op orde, de lat omhoog”.
  • “Om te komen tot meer excellent onderwijs is meer structuur en focus op kennis nodig.”
  • De invoering van Passend Onderwijs wordt voortgezet.
  • LWOO en PRO worden gebudgetteerd.
  • Het aantal profielen in HAVO en VWO wordt teruggebracht.
  • Exameneisen worden (verder) aangescherpt om diploma-inflatie te voorkomen.
  • Scholen krijgen meer ruimte om het onderwijsproces in te richten.
  • Er wordt ingezet op het versnellen van excellente leerlingen en het tegengaan van vertraging.
  • Specifieke subsidies zullen zo veel mogelijk worden omgezet in lumpsum.
  • Er wordt toegewerkt naar een absolute kwaliteitsnorm waarbij de toegevoegde waarde (leerwinst) zwaarder meeweegt. Scholen kunnen ook het predicaat excellent verdienen.
  • Er komen verplichte leerlingvolgsystemen met uniforme toetsen.
  • Er komt meer ruimte voor prestatiebeloning, zowel van personen als van teams.
  • Docenten en schoolleiders krijgen een scholingsplicht.
  • Er komt meer ruimte voor extra lessen en een passend aanbod voor hoogbegaafdheid.
  • Plusvoorzieningen en wijkscholen zullen structureel gefinancierd gaan worden.
  • De gebouwen, infrastructuur en faciliteiten in het onderwijs worden in weekeinden en vakanties meer gebruikt voor opleidings- en scholingsactiviteiten zoals zomerscholen en leven lang leren-activiteiten.
  • Aan de vrijheid van onderwijs zoals gewaarborgd door art. 23 Grondwet, wordt niet getornd.
  • Het programma Leerkracht van Nederland wordt voortgezet.
  • Binnen een jaar komt de sector met een beroepsregister waarbij de inschrijving is gekoppeld aan een periodiek bijscholingsvereiste.
  • De kwaliteitsverhoging van de lerarenopleiding wordt voortgezet.
  • Het kabinet komt met een actieplan tegen laaggeletterdheid.
  • Ouders zijn mede verantwoordelijk (ook financieel) voor de taalontwikkeling van hun kinderen.
  • De aansluiting tussen de verschillende vormen van onderwijs wordt verbeterd.
  • De keuze voor pakket, loopbaan of studie wordt vereenvoudigd, onder meer door doorlopende leerlijnen, het volgen van lessen en colleges in vervolgonderwijs en studiekeuzegesprekken.
  • Scholen gaan roosters zonder tussenuren maken en voorkomen lesuitval.
  • Het aantal voortijdig schoolverlaters wordt door het programma “Aanval op de uitval” teruggebracht tot hoogstens 25.000.
  • VM2-experimenten worden voortgezet en uitgebreid.
  • De drempelloze instroom in MBO-2 verdwijnt.
  • Overhead in het onderwijs wordt beperkt.
  • (Zeer) zwakke scholen die hun onderwijsproces niet binnen 1 jaar op orde hebben worden gesloten.
  • Bij de beoordeling weegt eveneens zwaar hoe scholen aandacht geven aan integratie. Scholen worden gestimuleerd contracten te sluiten met ouders over bijvoorbeeld het meedoen aan oudergesprekken, tegengaan van verzuim en spijbelen, fatsoenlijk gedrag en het spreken van Nederlands op school.
  • Het kabinet streeft naar meer sportlesuren in basis-, beroeps- en voortgezet onderwijs.
  • “Uit onderzoek is gebleken dat het islamitisch onderwijs zwakke kanten kent qua bestuurskracht, onderwijskwaliteit, burgerschapsvorming (rechtsstaat) en rechtmatigheid van de besteding van middelen. Uit onderzoek is verder gebleken dat ook scholen met een radicaal vernieuwend onderwijsconcept deze problemen kennen. Deze scholen zullen dus sneller met sluiting geconfronteerd worden. Bij de beoordeling weegt eveneens zwaar hoe scholen aandacht geven aan integratie.”

Reageer

Archief