Ik ben er nog. Vreemde SIRE campagne

1 op de 4 mensen stapt uit het leven van een dodelijk zieke. Dat is de slogan van de SIRE campagne ‘Ik ben er nog’. Maar wat bedoelen ze eigenlijk? Bedoelen ze dat 1 op de 4 dodelijk zieken besluit om vroegtijdig uit het leven te stappen, door zelfdoding? Dat was wel de sterke overtuiging die ik had na het zien van de TV commercial. Daarin zie je een jongen die via de webcam een afscheidsboodschap inspreekt voor Gerard, een vriend die hem in de steek heeft gelaten. Maar nee hoor, de campagne gaat niet om het voorkomen van zelfdoding, dat heb ik FOUT geïnterpreteerd!

Ze bedoelen dat dodelijk zieken veel vrienden verliezen omdat die niet om kunnen gaan met de ziekte van hun vriend of vriendin. ‘Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 vrienden je de rug toekeert wanneer je dodelijk ziek zou worden.’ Rare campagne. Er hoort ook een rare website bij: ‘De spil van de hele campagne is de website ikbenernog.nl. Een interactief platform voor dodelijk zieken en de mensen die hen steunen’. Hoezo, de mensen die hen steunen? Die 3 (van de 4) vrienden die zijn gebleven hebben daar toch geen website voor nodig? Of is het de bedoeling dat die ene klaploper via de website in contact komt met de dodelijk zieke vriend. “Goh, eens effe kijken of mijn beste vriend Gerard, met kanker, al een artikel heeft geschreven op de ikbenernog.nl website, dan kan ik hem wat steun betuigen. Nee, nah, jammer hoor, ik hoop dat hij er in ieder geval aan denkt om een afscheidsboodschap voor me in te spreken op de webcam.”

De campagne is gestart op 9 december 2010 en er staan al 10 persoonlijke verhalen op de ikbenernog.nl website. De dodelijk zieken worden gesteund door 3708 personen. Hoeveel verloren vrienden daar bij zitten is onbekend.

Reageer

Archief