OV-shitkaart #shizzle

Ik hoef maar een OV-scheet te laten op Twitter of ik heb de webcare van @OVchipkaart op m’n dak. IK WIL GEEN WEBCARE!!!1! Ik wil een fatsoenlijke kaart en een bijbehorend systeem dat werkt. Ga eerst maar eens wat intensive care verlenen bij de poortjes bij Amsterdam CS. Zorg dat je er met een OV-kaart, van pak ‘m beet Arriva, er door kan als je aan de IJ-zijde uitstapt en door het station moet om over te stappen op de tram of de metro. Want dat kan dus niet. En daarom zijn de poortjes dus nog altijd open, omdat kennelijk niemand heeft bedacht dat er ook mensen in CS moeten zijn die niet met de trein reizen.

Niks ten nadele van de medewerkers van webcare. Die doen gewoon wat ze moeten doen. Echt, ik waardeer hun geduld met mij. Enorm. Laatste keer dat ik met ze te maken had protesteerde ik tegen de hoge kosten voor het vervangen van mijn OV-chipkaart die stuk was. Zomaar stuk. Net nieuw was ‘ie. De oude kaart heeft vijf jaar overwegend werkeloos in mijn portemonnee gezeten. Niet stuk te krijgen. Maar ik moest en zou verplicht na vijf jaar een nieuwe kaart aanvragen. Dat kreng bleek van inferieure kwaliteit. Na een paar maanden in dezelfde portemonnee zat er een minuscuul klein vlekje op waardoor hij het niet meer deed. Dan moet je dus voor 11 euro een vervangende kaart aanvragen, terwijl een nieuwe kaart aanvragen 7 euro 50 kost. Daar maakte ik een opmerking over en toen ging webcare zich ermee bemoeien. Als ik een formulier zou invullen en mijn kaart zou geen zichtbare schade hebben, dan zou ik de 11 euro terugkrijgen. Maar ik ben niet zo goed met formulieren en brievenbussen en zo.

Het gaat mij niet om de 11 euro. Het gaat mij erom dat OV-chipkaartproducent Translink 55 miljoen euro winst maakt op die pasjes. ‘Translink verkoopt elk jaar ruim 3 miljoen ov-chipkaarten voor 7,50 euro per stuk, terwijl de productiekosten slechts 88 cent bedragen, oftewel een rendement van ruim 750 procent.’ Bij een vervangende pas van 11 euro is dat 1150 procent. Nou mag je best wat rekenen voor het werk dat de medewerkers van Translink er in moeten stoppen. Maar hoeveel werk kan dat zijn? Het grootste gedeelte, zo niet het hele proces is geautomatiseerd. De kosten die in rekening worden gebracht zouden kostendekkend moeten zijn. Translink moet een dienst verlenen, zorgen dat de klant er mee kan reizen. Niets meer en niets minder.

Reageer

Archief