Eenrichtingsverkeer

Politiek is dichtbij, maar oh zo ver weg. Ik werk op het zogenaamde scholeneiland, vlak bij industrieterrein De Koog. De verkeerssituatie voor fietsende schoolgangers is er nooit ideaal geweest. Toen ik zelf nog als leerling naar de Flevostraat fietste was het, vooral tijdens pauzes en als de school uitging, al gevaarlijk druk voor de deur. Auto’s reden harder voorbij dan veilig was, er waren geen verkeersdrempels. Bij het drukste fietskruispunt van Purmerend moesten automobilisten, tot hun grote frustratie, soms minuten lang wachten totdat er weer een gaatje kwam. Toen hadden de fietsers daar nog voorrang. Dat is zo’n vijfentwintig jaar geleden. Het afgelopen jaar heb ik, al fietsend naar mijn werk, de verandering in de verkeerssituatie kunnen volgen. Aanleiding was verkeersoverlast in de Van IJsendijkstraat. Dat is vanuit het centrum de enige route naar industrieterrein De Koog. Om er de drukte te beperken is er vanaf sporthal de Beukenkamp nu eenrichtingsverkeer ingevoerd. Je kunt wel naar het industrieterrein toe, maar om er weer uit te komen word je via de Flevostraat en de Koogsingel geleid. Langs het scholeneiland. Begin vorig jaar was ineens bij het drukste fietskruispunt van Purmerend de verkeerssituatie gewijzigd. Vanaf toen hadden de auto’s er voorrang en moesten de fietsers wachten. Dat was wel even wennen. Een nieuw laagje asfalt maakte de racebaan compleet. Auto’s rijden nu harder dan ooit langs het scholeneiland.

De gemeente heeft vooraf onderzoek laten doen naar de veiligheid rond het scholeneiland. In een adviesrapport staat dat er maatregelen nodig zijn om de veiligheid van fietsers en voetgangers te waarborgen. Er wordt geadviseerd verkeersmaatregelen te nemen om de snelheid van auto’s te beperken. In het zelfde rapport staat dat de verkeersmaatregelen niet ten koste mogen gaan van de doorstroom van auto’s. Met name de ambulancedienst mag geen vertraging oplopen. Merkwaardig dubbelzinnig advies. Ik denk dat de gemeente vooral het laatste deel van het advies heeft overgenomen. Gevalletje eenrichtingsverkeer?

Deze column verscheen eerder in Dagblad Waterland.

Reageer

Archief