Ooit een normale snorfiets gezien?

Op de racefiets word ik regelmatig ingehaald door snorfietsen. Terwijl ik ploeter om de 30 km/u  te halen, zoeven de Vespa’s met blauw kenteken mij voorbij. Lekker zonder helm, op een opgevoerde snorfiets, met je gel-haren in de wind. Als ik zeg dat in Nederland 8 van de 10 snorfietsen zijn opgevoerd, denk ik dat dit een voorzichtige schatting is. Ik haal maar héél weinig snorfietsen in.
Wanneer je een Vespa bestelt in de snorfietsenwinkel, vragen ze je of je hem opgevoerd wil hebben of niet. Ik zou het ook niet geloven, als een vriend van mij het niet zelf heeft meegemaakt. Het verklaart wel mijn waarnemingen op de racefiets. Je gaat het pas zien als je het door hebt.

Dus wat doen we in Nederland om het probleem van de opgevoerde snorfietsen op te lossen? Precies, we verplichten vanaf 1 januari 2023 de gebruikers om een helm te dragen. En dat is logisch. Want ijdeltuiten die écht geen helm willen dragen kopen nu massaal een elektrische fiets. Die ze in de fietsenwinkel gratis en voor niets laten opvoeren. De e-fatbike schijnt nu in trek te zijn bij deze doelgroep. In januari zal ik worden ingehaald door elektrische fietsers zonder kenteken zonder helm. En de eenzame racefietsers baant zichzelf een weg, tegen de wind in. Maar liever wel met een helm op zijn kop.

Het mes in de verpleeghuizen

Om de tijd te doden drink ik cappuccino bij De Koffiesalon in de Utrechtsestraat. Geen straf, want lekkere cappuccino, in een gezellig volle tent met een uitgebreide leestafel. Tijdens het lezen gluur ik over mijn leesbril naar zonderlinge types en dwalen mijn gedachten af naar de verhalen achter deze mensen. Na de tweede kop koffie heb ik van een aantal dagbladen de koppen gesneld en blijf ik hangen bij een opiniestuk in Trouw over de toekomst van de verpleeghuizen. Al snel wind ik mij er enorm over op. Bij gebrek aan gezelschap deel ik mijn frustratie op Twitter. Als mijn date eerder dan verwacht verschijnt, staak ik mijn twitteractiviteit. Maar de gedachte laat me niet meer los. lees verder >>

Fietsen Voorrang

Dirk en de NS. Het blijft een ongelukkige combinatie.

Er zit in een treinstel slecht één coupe waar je in mag stappen met de fiets. Als je pech hebt moet je met je fiets helemaal naar de andere kant van het perron om in te stappen. De conducteur is nooit geduldig, dus ik heb vaker meegemaakt dat ik met fiets en al de trein in moet springen terwijl de deuren al sluiten.

Dit keer heb ik goed gegokt en sta ik recht voor de fietseningang.  In de coupé waarin maximaal zes fietsen passen staan nu twee kinderwagens. Er past geen fiets meer bij. Daar sta je dan. Met één hand aan de stang in het midden van de trein, de andere aan het stuur. Terwijl de trein hevig schokkend van spoor verandert en veel te hard over de wissels rijdt.

Ik werp een schuin oog op de sticker boven de kinderwagen. ‘Fietsen Voorrang’ staat erop. Even aarzel ik of ik mijn voorrang op zal eisen. De kinderen liggen heerlijk te slapen en bovendien, waar moeten ze heen? In deze intercity dubbeldekker kun je met een trap naar boven of naar beneden voor de zitplaatsen. Bij het in- en uitstapgedeelte sta je met een kinderwagen behoorlijk in de weg – net als ik met mijn fiets, tot zichtbare irritatie van mijn medereizigers. De conducteur die coupe binnenkomt schat de situatie in en kijkt mij aan met en blik van: ‘als jíj er geen punt van maakt, dan doe ik het ook niet’.

Voor een fietskaartje betaal je 7,50 euro, als je tenminste online koopt. Voor een kinderwagen hoef je geen kaartje te kopen. Ook vouwfietsen mogen gratis in de trein. Kinderwagens en vouwfietsen worden haast altijd geparkeerd op de plek die bestemd is voor fietsers (met kaartje). De NS lost dit probleem op met een stikker: Fietsen voorrang. Een oer-Hollands tafereeltje: stikkers plakken om een probleem op te lossen en gezaghebbers die niet handhaven.

Kwakkellockdown

Als het aan mij ligt wordt kwakkellockdown hét woord van 2020. Kan de overheid het wel een intelligente lockdown noemen, of een gedeeltelijke lockdown. Kwakkelen, het is.

Sowieso is een lockdown gewoon een lockdown. Helemaal niks een beetje of gedeeltelijk. Een beetje gek, dat bestaat ook niet. Het is helemaal of niets. Dat zegt De Jeugd Van Tegenwoordig zelf, dus dan is het waar. Niet overtuigd? Wat dacht je van gedeeltelijk op slot? Dat is dus open, vrij, voor het grijpen. Of Duitse humor. Ook niet om te lachen.

Het valt niet uit te leggen die halfslachtige lockdown. Ik ben gelukkig geen horecaondernemer. Met mijn anders zo rustige karakter zou ik toch zomaar gillend gek worden. Nee, niet een beetje of gedeeltelijk gek. Hélemaal gek. Heus, het zal helpen dat we niet met z’n allen naar het café of restaurant gaan. Maar in een gemiddelde winkel loop je meer risico om besmet te raken met corona. En dat je in een vol vliegtuig gewoon naar Curacao mag vliegen slaat natuurlijk nergens op. lees verder >>

Waar blijven de miljarden?

Sinds de uitbreiding van de lijst met SBI-codes zijn er nu ongeveer 270.000 ondernemingen die in aanmerking komen voor de TOGS-regeling. Stel dat iedereen aan de voorwaarden voldoet, dan kost dat de staat 270.000 x €4000 = €1.080.000.00. Iets meer dan een miljard euro dus. Een miljard is precies het bedrag dat minister Hoekstra in een oogwenk heeft toegezegd over te maken aan Zuid-Europa.

In de praktijk zal slechts een deel van het miljard aan ondernemers worden overgemaakt. Lang niet iedereen voldoet aan de voorwaarden, met name niet aan de voorwaarden voor eigen vestiging en voor te verwachten kosten van ten minste € 4000,- over drie maanden. Maar laat ik proberen een schatting te maken. Op de website met open data van het CBS kun je vinden hoeveel bedrijven er zijn in Nederland. Dat zijn er bijna 1,8 miljoen. Bij ongeveer 1,4 miljoen van die bedrijven is slechts 1 persoon werkzaam. Dat is 77%. Voor de dienstverlenende sector is dat zelfs 85%. Een groot deel van de getroffen ondernemingen zit in de dienstverlenende sectoren, dus laten we verder rekenen met 80%. lees verder >>

Tips voor TOGS

Het is een onmogelijke opgave om in deze coronacrisis alle ondernemers te redden. Regelingen vanuit de overheid worden uit de grond gestampt. Het geld is nú nodig, dus de loketten gaan open. Terwijl ze er nog (lang) niet klaar voor zijn. Al doende leert men. In deze blog een paar gratis tips voor de overheid.

Ondernemers en zzp’ers die niet meer mogen werken lopen sinds het afkondigen van de maatregelen inkomsten mis. En het gaat hard. De omzet daalt naar nul, terwijl de vaste bedrijfslasten doorlopen. Ook privé moet de huur worden betaald of de hypotheek. De zorgverzekering blijf incasseren, net als de energiemaatschappij. De uitgaven van huishoudens hebben zich aangepast aan de inkomsten. Als er per maand een paar duizend euro minder inkomsten zijn, heb je al gauw een probleem. lees verder >>

Hengel doormidden

Dat gebeurt me nou nooit op Zwift. Eenderde deel van een 15 meter lange carbon vishengel waaide bij het binnenhalen van het vistuig dwars op de weg en landde een meter voor mijn voorwiel. Met een halve jump kwam ik er bovenop terecht en ging het als een luciferhoutje doormidden.

“Ken jij niks aan doen”, zei de vissert met zwaar Rotterdams accent.
“Gelukkig niet gevallen”, zeg ik, nog trillend op mijn benen.

Schijnt een paar honderd euro te kosten, zo’n stukkie hengel. En dan zeggen ze dat wielrennen een dure sport is.

Lachen met webshops

Lachen met webshops. Bestelhilariteit van de onderste plank. Na de ‘lees verder’ een samenvatting van een eindeloze mailwisseling met de klantenservice. Negen dagen, 28 mailtjes en de nodige verwarring verder is het dan toch gelukt. Ironisch genoeg heet de webshop CameraNU.nl. In het begin was ik vooral verbaasd over de miscommunicatie. Op het laatst verheugde ik mij op het volgende mailtje, wat voor gekkigheid zou er nú weer in staan. Ik heb flink gelachen om elke nieuwe ontwikkeling.

Maar we zijn er dus uit! De ‘Vlog interview Kit’ inclusief de door mij gewenste aanpassing, is onderweg naar het afhaalpunt van PostNL. Martin, David, Reina, Bianca, Wouter, Janine, bedankt voor jullie volharding. Jarno, bedankt voor het in orde maken van de offerte. Je bent een held. En nu maar hopen dat de inhoud van het pakketje overeenkomt met de bestelling. lees verder >>

Archief