Cliënt is koning

Mijn zus is een cliënt. Ze woont in een kleinschalige woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapten, in een woonwijk in Purmerend. Cliënten heb je ook in verzorgingstehuizen, ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Ik vind het een raar woord, cliënt. Cliënt klinkt als een patiënt die je klantvriendelijker moet behandelen. Alsof het woord dat je gebruikt daar invloed op heeft. Ik zou zeggen waarom niet gewoon bewoner, of meneer of mevrouw. Of in het geval van mijn zus: Hester?

Onderwijsparagraaf geschreven door BON

Voor wie er nog aan twijfelde, de onderwijsparagraaf uit het regeerakkoord is geschreven door Beter Onderwijs Nederland (BON). De vijf kernpunten van BON en de bijpassende citaten uit het regeerakkoord:

  • Geef de docent zijn vak terug.

Regeerakkoord: Om te komen tot meer excellent onderwijs is meer structuur en focus op kennis nodig. (…) Uit onderzoek is verder gebleken dat ook scholen met een radicaal vernieuwend onderwijsconcept deze problemen kennen. Deze scholen zullen dus sneller met sluiting geconfronteerd worden.

  • Het management moet in dienst staan van het primaire proces.

Regeerakkkoord: In alle opleidingen komt de kerntaak van het geven van goed onderwijs in voldoende contacturen centraal te staan. Management en staf zijn hieraan dienstbaar.

  • Zeggenschap over de inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren en docenten.
  • Organiseer goed onderwijs door hoogopgeleide docenten.

Regeerakkoord: ‘Versterking Rol Professional Er komen meer goede en professionele leerkrachten. Vakmensen moeten hun vak kunnen uitoefenen. De overhead wordt beperkt, er komt meer ruimte voor vakmanschap in het onderwijs. Het programma Leerkracht van Nederland, het actieplan om het lerarentekort aan te pakken en de kwaliteit en positie van leraren te versterken, wordt voortgezet. De kwaliteitsverhoging van de lerarenopleiding wordt voortgezet. Binnen een jaar komt de sector met een beroepsregister waarbij de inschrijving is gekoppeld aan een periodiek bijscholingsvereiste.

  • Het grootste deel van het onderwijsbudget moet gaan naar het primaire proces.

Regeerakkoord: ‘De prioriteiten binnen de onderwijsbegroting worden herschikt ten gunste van de kwaliteit van het onderwijs. Maatregelen en geld zijn nodig om een forse kwaliteitsimpuls te kunnen geven. Dit kabinet maakt geld vrij om het primaire onderwijsproces te versterken. Ten behoeve daarvan zijn met name die onderdelen van de begroting, die niet bijdragen aan het primaire proces, geschrapt of verminderd.

Samenvatting regeerakkoord paragraaf onderwijs HIER (pdf).

Plandit in de race voor NOT Innovatieprijs

Vernieuwend én praktisch: dat was dit jaar het criterium voor nominatie voor de NOT Innovatieprijs. De jury heeft vooral gelet op de toepasbaarheid van de gepresenteerde  vernieuwingen. Zijn ze haalbaar en betaalbaar voor de gemiddelde school en zijn personeel? De NOT-Innovatieprijs is een krachtig instrument om innovaties in het onderwijs te stimuleren en een bredere bekendheid te geven. Een deel van het inschrijfgeld voor deelname aan de prijs komt ten goede aan het project Special Heroes, dat sport en beweging stimuleert onder jongeren binnen het speciaal onderwijs.

De vakjury:

PLANDIT is een online huiswerkplanner die voor de gebruiker een op maat gemaakte persoonlijke planning maakt. Wekelijks is er oudercontact. De jury waardeert in dit product de eenvoudig te realiseren samenwerking tussen leerling, ouders en school. “Het systeem lijkt in eerste instantie vooral bruikbaar in het voortgezet onderwijs, maar ook toepassingen voor (zorg)leerlingen die behoefte hebben aan structurering van hun activiteiten moeten zeker een kans krijgen.”

De vakjury bestaat dit jaar uit de leraren van het jaar, schooljaar 2009-2010: Harm den Dekker, Andrew Niemijer, Tineke van der Steen en Frans van Rooij, lid van het dagelijks bestuur van de stichting NOT. De uitreiking van de prijs vindt 25 januari 2011 plaats tijdens de opening van de NOT 2011, in Jaarbeurs Utrecht.

Persbericht HIER.

Weedy Sea Dragon

De Weedy Sea Dragon is nauw verwant met het zeepaardje, maar ís dus geen zeepaardje. De naam heeft hij te danken aan de uitsteeksels op zijn lijf. Deze zorgen er voor dat hij zich goed kan verstoppen tussen het wier op de bodem van de zee. De Weedy Sea Dragon komt uitsluitend voor in het zuiden van Australië en rondom het eiland Tasmanië. En in zeeaquariums.

Maar wat is het?

Alien life form? Neuhh. Een filmpje gemaakt met een iPhone 4 ergens in een zeeaquarium in Californie, Verenigde Staten? Jaa! Maar… wat is het?

Drecul: Geen WK a.u.b.

Vandaag wordt bekend wie in 2018 het WK mag organiseren. Nederland heeft zich samen met Belgie kandidaat gesteld. Onze regering is voor.

De VVD is bereid om aan alle eisen van de FIFA tegemoet te komen en het CDA houdt wel van een feestje. Dat het CDA wel van een feestje houdt hebben we de afgelopen 7  jaar kunnen aanschouwen. Zo hebben we verschillende thema feesten (opbouw, training) gehad in zowel Irak als Afghanistan.

Je kunt je natuurlijk afvragen of je je als Nederlandse regering wel moet inlaten met een corrupt orgaan als de FIFA. Dat de FIFA, lees Blatter, corrupt is is in het verleden vaak genoeg bewezen. Maar als je, zoals het CDA, wel van een feestje houdt,  is corruptie schijnbaar van ondergeschikt belang. Soort zoekt soort?

Een tweede belangrijk aspect zijn de kosten die gepaard gaan met een WK voetbal. Eerder werd al bekend dat de KNVB middels econoom Gullit de Nederlandse regering behoorlijk verkeerd heeft ingelicht over de totale kosten. Zo zou een onderzoek van een Duits commercieel bureau uitwijzen dat een WK op de lange termijn winstgevend is, zoals ook in Duitsland het geval was. De officiele cijfers van de Duitse regering daarentegen laten toch echt een verlies zien.

Het WK organiseren kost rond de 150 miljoen euro, maar daarmee zijn we er nog niet want ook alle stadions moeten worden verbouwd en ook moeten er nieuwe stadions gebouwd worden. Totale kosten zo’n 1,8 miljard euro. (Verdeeld over Nederland en Belgie).

Je zou denken, dat onze regering niet staat te springen om in deze tijd, waarin we allemaal de broekriem moeten aantrekken, zoveel geld uit te geven. Maar het tegendeel blijkt, het CDA houdt immers wel van een feestje.

Regeerakkoord onderwijs (2)

Waarom zelf het regeerakkoord samenvatten als anderen dat al hebben gedaan. Op de website van de VO-raad tekst en uitleg, inclusief opsomming van de belangrijkste punten uit de onderwijsparagraaf. De grote vraag blijft: HOE gaat de regering er vorm aan geven? En met welke middelen? Het ambitieniveau is hoog, maar investeringen blijven achterwege.

Hoe ziet het overheidsbeleid er de komende vier jaar uit als het aan dit kabinet ligt? Allereerst valt op dat er netto wordt bezuinigd op het voortgezet onderwijs. Ondanks de bewering van Rutte dat er wordt geïnvesteerd in onderwijs, laten berekeningen toch echt andere voornemens zien. In totaal tellen wij €165 miljoen aan investeringen in het voortgezet onderwijs, tegenover maar liefst €337 miljoen aan bezuinigingen. Een netto bezuiniging van ongeveer €170 miljoen dus.

De tekst van het regeerakkoord in bullets

  • “De basis op orde, de lat omhoog”.
  • “Om te komen tot meer excellent onderwijs is meer structuur en focus op kennis nodig.”
  • De invoering van Passend Onderwijs wordt voortgezet.
  • LWOO en PRO worden gebudgetteerd.
  • Het aantal profielen in HAVO en VWO wordt teruggebracht.
  • Exameneisen worden (verder) aangescherpt om diploma-inflatie te voorkomen.
  • Scholen krijgen meer ruimte om het onderwijsproces in te richten.
  • Er wordt ingezet op het versnellen van excellente leerlingen en het tegengaan van vertraging.
  • Specifieke subsidies zullen zo veel mogelijk worden omgezet in lumpsum.
  • Er wordt toegewerkt naar een absolute kwaliteitsnorm waarbij de toegevoegde waarde (leerwinst) zwaarder meeweegt. Scholen kunnen ook het predicaat excellent verdienen.
  • Er komen verplichte leerlingvolgsystemen met uniforme toetsen.
  • Er komt meer ruimte voor prestatiebeloning, zowel van personen als van teams.
  • Docenten en schoolleiders krijgen een scholingsplicht.
  • Er komt meer ruimte voor extra lessen en een passend aanbod voor hoogbegaafdheid.
  • Plusvoorzieningen en wijkscholen zullen structureel gefinancierd gaan worden.
  • De gebouwen, infrastructuur en faciliteiten in het onderwijs worden in weekeinden en vakanties meer gebruikt voor opleidings- en scholingsactiviteiten zoals zomerscholen en leven lang leren-activiteiten.
  • Aan de vrijheid van onderwijs zoals gewaarborgd door art. 23 Grondwet, wordt niet getornd.
  • Het programma Leerkracht van Nederland wordt voortgezet.
  • Binnen een jaar komt de sector met een beroepsregister waarbij de inschrijving is gekoppeld aan een periodiek bijscholingsvereiste.
  • De kwaliteitsverhoging van de lerarenopleiding wordt voortgezet.
  • Het kabinet komt met een actieplan tegen laaggeletterdheid.
  • Ouders zijn mede verantwoordelijk (ook financieel) voor de taalontwikkeling van hun kinderen.
  • De aansluiting tussen de verschillende vormen van onderwijs wordt verbeterd.
  • De keuze voor pakket, loopbaan of studie wordt vereenvoudigd, onder meer door doorlopende leerlijnen, het volgen van lessen en colleges in vervolgonderwijs en studiekeuzegesprekken.
  • Scholen gaan roosters zonder tussenuren maken en voorkomen lesuitval.
  • Het aantal voortijdig schoolverlaters wordt door het programma “Aanval op de uitval” teruggebracht tot hoogstens 25.000.
  • VM2-experimenten worden voortgezet en uitgebreid.
  • De drempelloze instroom in MBO-2 verdwijnt.
  • Overhead in het onderwijs wordt beperkt.
  • (Zeer) zwakke scholen die hun onderwijsproces niet binnen 1 jaar op orde hebben worden gesloten.
  • Bij de beoordeling weegt eveneens zwaar hoe scholen aandacht geven aan integratie. Scholen worden gestimuleerd contracten te sluiten met ouders over bijvoorbeeld het meedoen aan oudergesprekken, tegengaan van verzuim en spijbelen, fatsoenlijk gedrag en het spreken van Nederlands op school.
  • Het kabinet streeft naar meer sportlesuren in basis-, beroeps- en voortgezet onderwijs.
  • “Uit onderzoek is gebleken dat het islamitisch onderwijs zwakke kanten kent qua bestuurskracht, onderwijskwaliteit, burgerschapsvorming (rechtsstaat) en rechtmatigheid van de besteding van middelen. Uit onderzoek is verder gebleken dat ook scholen met een radicaal vernieuwend onderwijsconcept deze problemen kennen. Deze scholen zullen dus sneller met sluiting geconfronteerd worden. Bij de beoordeling weegt eveneens zwaar hoe scholen aandacht geven aan integratie.”

Dit kabinet is helemaal niet onbarmhartig

‘Het kabinet Rutte pakt de uitkering voor jonge arbeidsongeschikten en de sociale werkplaatsen aan. Volgens de oppositie is dit onbarmhartig. Marike Stellinga weerlegt de kritiek en legt uit waarom dit besluit juist moedig is van het kabinet.’ Elsevier Video


Archief